Computergegenereerde content wordt de standaard

De kans dat dit artikel door een computer gegenereerd is, is groot. ‘Kunstmatige intelligentie’ (AI) en automatisering verzetten steeds meer werk op het vlak van contentmarketing. Ze helpen een concurrentievoordeel te behalen omdat een groot aantal tijdrovende taken geautomatiseerd kan worden en men zich kan richten op de creatieve aspecten. Digitale marketeers beginnen logischerwijs het belang van AI in te zien.

 

AI in contentmarketing

Er wordt iedere moment gigantisch veel online content gepubliceerd. De strijd voor ‘eyeballs’ is in volle gang. Om een concurrentievoordeel te behouden, moet je bovenop deze veranderingen zitten. Dat is waar AI contentmarketing ontmoet. De rol van AI varieert sterk: het kan u helpen bergen klantgegevens te verzamelen en te analyseren, het proces van contentcreatie te versnellen en gebruikerservaringen te personaliseren.

AI en automatisering bieden veel voordelen, waaronder:

  • Geautomatiseerd AI-inhoud creëren (bv.: automatisch gegenereerde nieuwsberichten op basis van enkele parameters).
  • Verbeterde gebruikerservaringen via chatbots
  • Inzichten op basis van gegevens genereren: AI helpt u klanten te begrijpen en content te individualiseren. Marketing voor iemand die zich nog in de bewustwordingsfase bevindt en een klant die klaar is om te kopen, vereist bijvoorbeeld twee totaal verschillende benaderingen. Door te weten waar een klant zich in het kooptraject bevindt, kunt u relevantere klantervaringen leveren.

Wat is automatisch gegenereerde inhoud?

Automatisch gegenereerde inhoud wordt automatisch gecreëerd door AI. Dat gebeurt met weinig of geen menselijke betrokkenheid in het proces. AI-tools die geautomatiseerde inhoud genereren, maken gebruik van technologieën voor natuurlijke taalgeneratie (NLG). Hun belangrijkste doel is om uw gegevens om te zetten in nauwkeurige, leesbare en goed geschreven contentformats. NLG is namelijk een vorm van AI die natuurlijke taal genereert uit uw gestructureerde gegevens.

Wanneer een NLG-systeem strategisch wordt geïmplementeerd, kan het de cijfers in uw spreadsheets omzetten in boeiende en data-driven verhalen. Sommige van de tools die we later zullen noemen, gebruiken zelfs associaties tussen woorden om het schrijfproces te verbeteren. NLG-tools kunnen uw contentcreatieproces op vele manieren automatiseren, waardoor de manier waarop content wordt geproduceerd verandert. Veel grote bedrijven gebruiken al geruime tijd bots voor geautomatiseerde contentcreatie.

NLG kan ook aanbevelingen geven wanneer u vast zit in een writer’s block. Smart Compose van Gmail maakt bijvoorbeeld gebruik van deze technologieën en helpt gebruikers de juiste suggestie voor uw e-mail te kiezen.

Wanneer u inhoud creëert voor uw landingspagina’s of sociale media, wilt u dat deze relevant en aantrekkelijk is. Daarom moet je voor elke klantgroep de juiste tone of voice kiezen. Dat is waar Persado kan helpen. Deze tool analyseert aan de hand van algoritmes je klanten en hun interacties met je website. Op basis van deze gegevens genereert het taal die resoneert met hen. Het kan berichten creëren voor landingspagina’s, sms, pushberichten, PPC-advertenties en sociale netwerken.

NLG kan gebruikt worden voor:

  • Het schrijven van titels en metabeschrijvingen
  • Genereren van informatieve productbeschrijvingen
  • Het maken van financiële rapporten voor klanten
  • Het schrijven van onderzoeksrapporten

AI-tools gebruiken in contentmarketing

Om klantinzichten te verkrijgen, content te personaliseren en contentmarketingactiviteiten te automatiseren, vertrouwen veel digital marketeers op AI en machine learning. Hun aandachtsgebieden zijn onder meer de automatisering en optimalisering van processen, naadloze klantenservice en contentpersonalisering. Met de opkomst van betaalbare digital marketing analytics tools, is het bijhouden van statistieken en het verzamelen van klantgegevens nog nooit zo eenvoudig geweest. Het is echter niet voldoende om miljoenen klantgegevens vast te leggen en in stoffige mappen op uw servers te bewaren. AI pakt dit probleem aan en belooft het giswerk in het contentcreatieproces te minimaliseren. AI helpt u klantgegevens sneller vast te leggen en te analyseren. Het maakt zinvol gebruik van alle gestructureerde en ongestructureerde gegevens die u verzamelt en biedt u inzichten in het gedrag van klanten, emotionele triggers die relaties opbouwen en inspireren tot conversies.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de markt voor AI-apps in een razend tempo groeit. Volgens studies zal de markt voor kunstmatige intelligentieplatformen tegen 2022 goed zijn voor 9,88 miljard dollar. Om AI-content te creëren die tegemoetkomt aan de honger van klanten naar personalisatie, moet u investeren in de juiste tools.

Verbetert AI-inhoud de gebruikerservaring?

De afgelopen jaren viel er veel te lezen over de negatieve invloed van automatisch gegenereerde content op de contentmarketingindustrie. Grote publicaties leggen vaak een verband tussen NLP en AI-schrijvers en spam-content en benadrukken de schadelijke impact ervan op website rankings en autoriteit. Zou u nog reageren op een facebookpost als u weet dat alle andere reacties geschreven zijn door een computer? Toch kan NLG gebruikerservaring op meerdere manieren verbeteren:

  • Het leveren van personalisatie: zoals hierboven vermeld, creëren NLG-tools geïndividualiseerde content. Zo zijn er mailingtools die naar elke prospect op je lijst, op basis van hun interesses en gedragingen unieke mails versturen.
  • Met NLG-tools kan je een groter aantal onderwerpen dekken, wat anders te duur zou zijn. Yahoo! Sports genereert bijvoorbeeld meer dan 70 miljoen verslagen en wedstrijdverslagen via NLP. Bepaalde nicheonderwerpen zouden anders niet aan bod komen.
  • Sneller dan mensen content creëren. NLG-technologieën kunnen gebruikt worden om rapporten te schrijven terwijl u uw menselijke schrijvers vrijmaakt om aan complexere contentvormen te werken. Op die manier kunt u bovenop uw redactionele kalender blijven zitten en de consistentie van uw publicaties behouden.

Wat is de volgende stap?

In de toekomst zullen NLG en automatisering het ecosysteem van contentmarketing domineren. AI is ongetwijfeld een onschatbare bron van contentmarketing. Het zorgt voor betere klantinzichten en automatiseert repetitieve taken, waardoor menselijke schrijvers zich kunnen richten op uitdagendere aspecten van hun werk en relaties met klanten kunnen opbouwen via gepersonaliseerde content.

Gebruikt u AI bij contentcreatie?

Illustratie Tomas Kral

Post a comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *